Aquest matí hem sigut 15 persones les qui ens hem desplaçat fins a Panedes (Llagostera) per fer la ruta de la Font de Sant Ampèlit. El darrer cop que hi vàrem anar amb el grup de senderisme va ésser el dimarts 14 de gener de l’any passat i només érem 6 persones. Per tant, bona part del grup d’avui no coneixien aquesta ruta (ni aquest sant!).

Hi hem arribat sense cap dificultat i, a diferència d’altres rutes freqüentades per nosaltres, el camí estava prou sec i de bon fer. No podem dir el mateix pel que fa a l’espai on es troba la font: un enorme arbre caigut en perpendicular a la riera, altres arbres malmesos i la taula i bancs de fusta ben podrits i trencats. Fins i tot, el sant ha desaparegut de la seva petita capella.

Hi hem descansat uns minuts i hem refet el camí per arribar-nos fins a la Torre dels Moros, un recinte que mai trobàvem les primeres vegades que vàrem fer aquesta ruta, però que ara ja controlem bé.

La Torre dels Moros és un jaciment arqueològic inclòs a l’Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya. Tot i el seu nom, són les restes d’unes termes tardoromanes que van servir fins a l’alta edat mitjana. Feien part d’una vil.la romana encara no identificada.

L’any 2003 s’hi va realitzar una primera intervenció arqueològica. Els treballs consistiren en la neteja del sotabosc i del nivell superficial què descobrí una construcció quadrangular de 35 metres quadrats, ben delimitada per murs de pedres lligades amb morter de calç i subdividida en tres àmbits. El 2005 es van recuperar alguns fragments de materials ceràmics situats en època tardoromana i baixmedieval. Els murs de l’estructura estan elaborats per fileres regulars de pedres sense desbastar, de mida mitjana i lligades amb morter de calç.

El 2009, l’Ajuntament va efectuar treballs per tal de preservar les restes i fer-les visitables (tot i que no són fàcil de trobar), que van consistir bàsicament en la consolidació de les estructures existents, respectant al màxim els materials originals i el seu sistema constructiu.

Acabada la visita, hem tornat a recuperar els cotxes i cap a on? Doncs, cap el Bar «Riu d’Or» per fer-hi la cerveseta, mentre ens posem al dia de «les nostres coses».

Per cert, amb aquest post arribem al número 500 de posts publicats al BLOG d’aquesta web que, recordem-ho, es va estrenar el 8 de gener de 2022, fa poc més de quatre anys!!!

Més fotos >>> 260210 – FONT DE SANT AMPÈLIT I TORRE DELS MOROS