Sense gairebé adonar-nos-en, ja ha passat un altre any i un altre curs d’Ermessenda. Aquesta tarda hem celebrat la Festa de Cloenda del curs 25/26. És el tercer any consecutiu que l’organitzem al pati de la Biblioteca Baldiri Reixac amb un format molt similar i amb un clar propòsit: que sigui una gran festa amb totes les sòcies i socis que ens hi acompanyen (cada any més) i fer un bon repàs de totes les activitats que s’han dut a terme durant el curs, en aquest cas des d’octubre 25 fins a juny 26.
Aquest matí les membres de la Junta Directiva ens hem trobat al pati per deixar-ho tot a punt per la tarda: taules, cadires, tarima, equip de so,… i, sobretot, les carpes per protegir-nos de la forta assolellada que estem patint aquests darrers dies. Enguany, amb l’ajuda de la Brigada Municipal, hem instal.lat 7 carpes i l’espai feia molt goig.
Hem convocat a la gent a les 18:00h, però moltes persones han arribat força abans. Hem esperat uns minuts per deixar que arribés la majoria de les prop de 90 persones assistents i per acabar d’enllestir les begudes refredades per un bon nombre de sacs de gel, els snacks i el berenar/sopar. Hem començat sobre les 18:15h informant de la programació d’actes dins la festa que, amb alguns canvis d’ordre imprevistos, s’ha desenvolupat d’aquesta manera:
- Demostració de ioga terapèutic, a càrrec de la Candy Gil i les seves «soldats», enguany amb un exercici molt xulo, amb bastons de fusta que totes han integrat dins l’exercici amb molta destresa.
- Demostració de Hatha ioga, a càrrec de la Mercè R., la Dolors A., la Mari C. i la Montse C., usuàries d’aquesta disciplina que han representat als grups que dirigeix l’Ana Blanco que no ha pogut assistir a la festa.
- Dues lectures, a càrrec de Carme Vidal, responsable de l’activitat Llegim amb Ermessenda, i de Maria B., ambdues participants del grup que segueix aquesta activitat.
- Exposició dels treballs fets durant el curs pel grup de Trobades de Mitja i Ganxet, sota la direcció de la Rosa M. Arnau.
- Exposició dels treballs fets durant el curs pel grup del Taller de Multisensorials, sota la direcció de la Janet Hughes.
- Exposició d’algunes de les obres creades per la nostra sòcia Isabel Casanovas.
- Servei de begudes i snacks, patates, olives i crispetes. El vermut ha tingut molt èxit.
- Espectacle-monòleg, a càrrec de l’actriu argentina Laura Mandarina, sota el nom de «El orgasmo es cosa de mujeres». Un monòleg que, amb amor i humor, té com a objectiu divulgar un tema considerat encara molt tabú com és el plaer sexual femení. La Laura ha començat amb una reflexió: «imagina’t que tens un òrgan en el teu cos amb més de nou mil terminacions nervioses dissenyades exclusivament per donar-te plaer… i que durant segles ningú te n’ha explicat res». Ens ha ofert un discurs divertit, irreverent i completament revelador, sense tabús, només veritats explicades amb molt d’humor. Ens ha parlat del clítoris que, segons ens ha explicat, és el gran desconegut esborrat dels llibres d’anatomia fins al 1998, minimitzat, silenciat… i que ella ens ha proposat reivindicar amb riallades. Perquè, segons ella, el plaer femení ha estat censurat durant segles, venent-nos la moto de que el plaer era cosa d’homes, però ara ens toca riure, gaudir i recuperar el que és nostre. Som molt conscients de que hi ha hagut qui ha gaudit molt amb el monòleg i qui l’ha trobat massa irreverent, provocant, un cop acabat, un ampli debat mentre sopàvem.
- Servei de berenar/sopar, amb truites, croquetes, formatge, fuet, xoriço, …, amb cava i altres begudes
- Acte de comiat i homenatge a la Presidenta sortint, Pepa León, sòcia fundadora de l’associació l’any 2017, a qui hem transmès el nostre més sincer agraïment per la seva valentia, il.lusió i determinació per posar en marxa un projecte que llavors era només una idea, un somni, una esperança. Avui, aquell somni és una realitat consolidada: l’Associació de Dones per la Igualtat Ermessenda de Santa Cristina d’Aro, una entitat viva, activa i respectada, que ha esdevingut un espai de trobada, de creixement personal i col·lectiu, de reivindicació, de cultura, de solidaritat i, sobretot, de compromís amb la igualtat.
Com a part d’aquest agraïment, l’hem anomenat Ermessenda de l’any 2026, entregant-li la primera de les estatuetes d’Ermessenda que des de l’any passat teníem reservades per ocasions molt especials i aquesta n’ha sigut una de molt especial.
L’estatueta és una reproducció del logo que la filla de la Pepa, la Mar, va dissenyar el 2017. És petita en dimensions, però enorme en tot el que representa per a nosaltres: una dona amb els braços oberts que acullen, que abracen, que conviden a participar i a compartir; una figura que transmet força, llibertat, esperança i igualtat, uns valors que són precisament l’essència d’Ermessenda.
I hem aprofitat l’ocasió per agrair també a la Mar, que no ha pogut estar present a la festa, la seva creativitat, sensibilitat i talent per saber captar allò que volíem ser i convertir-ho en una imatge senzilla, elegant i plena de significat. I hem fet entrega d’una segona estatueta a la Pepa perquè li faci arribar, juntament amb el nostre agraïment. - Acte de comiat i homenatge per les companyes de la Junta Directiva que també han decidit sortir-ne: l’Àngels Hernández (també sòcia fundadora) i la Sílvia Vidal, que, amb la seva feina i dedicació, han contribuït, cadascuna a la seva manera, a construir l’Ermessenda que coneixem.
- Presentació de la nova Junta Directiva que, tal i com es va aprovar a l’Assemblea General Ordinària que vàrem celebrar ahir a la tarda, queda amb la composició següent:
- Presidenta: Carme Condom
- Secretària: Carme Vidal
- Tresorera: Irene García
- Vocal 1: Rosa Pi (sòcia fundadora)
- Vocal 2: Sílvia Fonoll
- Vocal 3: Montse Closas
- Vocal 4: Teresa Respecta
- Paraules d’agraïment i de comiat (sense marxar del tot!) de la Presidenta sortint, Pepa León.
- Intervenció de l’Alcalde de SCA, Josep Xifra, amb unes paraules molt amables envers l’associació en general i la col·laboració amb l’Ajuntament en particular, i amb l’explicació de quan i on tenen previst instal.lar la figura d’Ermessenda (setembre 2026, a la zona enjardinada de davant l’Oficina de Turisme).
Se’ns ha fet tard i ens hem quedat gairebé a les fosques, fins que hem esbrinat com obrir un parell de focus del pati que ens han ajudat a veure’ns-hi suficient per allargar encara una mica més la festa. Ah! I gairebé ens oblidàvem de les coques (una d’elles, la d’Ermessensa que, malgrat ha estat dins el congelador uns quants mesos, ha «volat» en un tres i no res) i, per què no?, acompanyades per més copetes de cava.
Degut a tota la moguda, el que sí hem oblidat és fer la ja tradicional sardana amb que els dos darrers anys havíem tancat la festa. Enguany l’hem tancada quan ja gairebé no hi quedava ningú.
Molt cansades, però també molt satisfetes per la gran assistència de sòcies i socis que ens han acompanyat i per com ha anat tot plegat.
I ara toca anar pensant en el curs 26/27 que encetarem just després de les «vacances» d’estiu.
Fins ben aviat!!!
Més fotos >>> 260619 – FESTA CLOENDA CURS 25/26